ديزل ژنراتور

دانلود فيلم جديد

ديزل ژنراتور

ديزل ژنراتور يا دستگاه مولد برق نوعي ژنراتور است كه در مواقع ضروري براي توليد برق به كار برده مي شود. ديزل ژنراتور از يك ژنراتور و همچنين يك موتور ديزلي تشكيل شده است. دستگاه ديزل ژنراتور براي اين كه بتواند برق مورد نياز خود را تامين كند، بايد نيروي مكانيكي توليد شده را به ژنراتور انتقال دهد. به طور كلي مي توان گفت ديزل ژنراتورها دستگاه هايي براي توليد برق هستند و براي به راه انداختن آنها از گازوئيل استفاده مي شود. در حقيقت ديزل ژنراتور همان موتور برق بوده و در مكان هاي مختلف براي توليد برق مورد استفاده قرار مي گيرند.

 ديزل ژنراتورها در اماكن مختلف به ويژه در مكان هايي كه برق به طور موقت قطع مي شود، مورد استفاده قرار مي گيرند. بيشترين مصرفي كه از ديزل ژنراتور ها مي شود، در زمان قطع شدن برق است ولي با اين وجود بعضي از انواع ديزل ژنراتورها براي مصارف دائمي نيز  استفاده مي شوند. مبناي توليد ديزل ژنراتورها بر اساس نيرويي است كه براي توليد برق دارند و بر همين اساس ديزل ژنراتورها در ابعاد و اندازه هاي مختلفي طراحي و توليد مي شوند.

بعضي از انواع ديزل ژنراتورها اين توانايي را دارند تا 250 ولت آمپر برق توليد كنند كه اين نوع از ديزل ژنراتورها در بيشتر مواقع براي توليد برق اضطراري مورد استفاده قرار مي گيرند. ديزل ژتراتورها در زمان اوج مصرف برق نيز قابل استفاده هستند. ديزل ژنراتور هايي كه سايز كوچك تري دارند، نمي توانند بيشتر از 200 ولت آمپر برق توليد كنند. از اين نوع ديزل ژنراتور بيشتر در مواقع اضطراري استفاده مي شود. علاوه بر اين ديزل ژنراتورها براي تامين برق روشنايي و همچنين براي نيروي محركه وسايل نقليه بزرگ از جمله كشتي ها نيز استفاده مي شوند. 

ديزل ژنراتورها داراي قطعات و لوازم يدكي مختلفي هستند و اين قطعات نقش بسيار مهمي در عملكرد ديزل ژنراتورها ايفا مي كنند.

كانوپي ديزل ژنراتور

كانوپي ديزل ژنراتور يك اتاق كوچك است و به خاطر عايق بندي صوتي خوبي كه دارد صداي ديزل ژنراتور را تا حد زيادي كاهش مي دهد و در نتيجه مانع از آلودگي صوتي مي شود. كانوپي در برابر شرايط محيطي مانند گرما مقاومت بالايي دارد زيرا وظيفه اصلي كانوپي نگهداري و محافطت از ديزل ژنراتور مي باشد. ديزل ژنراتورها در هنگام كار سر و صداي زيادي توليد كرده و آلودگي صوتي ايجاد مي كنند. با توجه به اين موضوع استفاده از كانوپي در ديزل ژنراتورها اهميت زيادي دارد. كانوپي علاوه بر كم كردن صدا، در برابر گرد و غبار و همچنين گرما و سرما از ديزل ژنراتور محافظت مي كند.

فيلتر ديزل ژنراتور

فيلتر ديزل ژنراتور يكي از مهمترين قطعات يدكي ديزل ژنراتور محسوب مي شود. در حقيقت فيلترها نقش بسيار مهمي در نحوه عملكرد ديزل ژنراتورها ايفا مي كنند.  فيلترهايي از كيفيت بهتري برخوردار هستند، تاثيري مثبت در كاركرد دستگاه داشته و باعث مي شوند دستگاه ديزل ژنراتور عمر طولاني تري داشته باشد. ديزل ژنراتورها داراي فيلترهاي مختلفي از جمله فيلتر روغن، فيلتر باي پس روغن، فيلتر سوخت، فيلتر آبگير سوخت و فيلتر هوا هستند.

فيلترهاي آبگير گازوئيلي با تصفيه نمودن گازوئيل مصرفي از آلاينده هاي مايع و گاز، از بروز مشكلاتي مانند افت فركانس دستگاه جلوگيري كرده شده و به اين ترتيب دستگاه آسيب نمي بيند. كاربرد فيلتر روغن ديزل ژنراتور اين است كه روغن را از آلاينده هاي مايع و جامد تصفيه كرده و مانع از شكستگي سيلندر و ميل لنگ مي شود. فيلتر هواي ديزل ژنراتور از طريق تصفيه كردن هوا، موجب كاهش مصرف و همچنين عملكرد بهتر ديزل ژنراتور مي شود. به اين ترتيب ديزل ژنراتور عمر بيشتر و مفيدتري خواهند داشت. اگر فيلتر هواي ديزل ژنراتور به موقع عوض نشود، ممكن است ديزل ژنراتور بيش از حد گرم شده و در نتيجه نتواند كار خود را به درستي انجام دهد. با تعويض نمودن به موقع فيلتر از شكستگي سوپاپ ها جلوگيري شده و به اين ترتيب ديزل ژنراتور موقع  كار كردن خاموش نمي شود.

روغن ديزل ژنراتور

روغن ديزل ژنراتور نقش بسيار مهمي در عملكرد اين دستگاه دارد و به اين ترتيب بايد از بهترين نوع روغن در اين دستگاه استفاده شود. به طور كلي مي توان گفت موتورهاي ديزلي به خاطر دارا بودن قطعات متحرك فلزي، نيازمند به يك محلول روان كننده هستند تا دچار اصطحكاك نشوند.

روغني كه براي ديزل ژنراتور مورد استفاده قرار مي گيرد، بايد ضد گوگرد باشد زيرا روغن هاي معمولي H2S و يا ساير تركيبات گوگردي دارند و در اثر گرما به اسيد سولفوريك تبديل مي شوند. اسيد سولفوريك يكي از اسيدهاي قوي بوده و موجب خوردگي پيستون مي شود. بنابراين بهتر است از روغن ضد گوگرد استفاده شود تا ديزل ژنراتور دچار اين مشكلات نشود.

ترانسميتر فشار

ترانسميتر فشار يكي از پركاربردترين تجهيزات ابزار دقيق بوده و علاوه بر اين از مهمترين تجهيزات سيستم اتوماسيون صنعتي نيز محسوب مي شود. ترانسميتر فشار براي كنترل فرآيندهاي صنعتي از جمله اندازه گيري فشار گاز يا مايع مورد استفاده قرار مي گيرد.

محل نصب ترانسميترهاي فشار به روي لوله ها و مخازن و در نقاط اندازه گيري است زيرا تراتسميتر ها اين توانايي را دارند كه فشار گاز و مايعات را به طور دقيق اندازه گيري كنند. در حقيقت مي توان گفت ترانسميترها متشكل از سه بخش تقويت كننده، مبدل و سنسور مي باشند. علاوه بر اين از ترانسميتر فشار براي كنترل فشار و نشان دادن مقدار فشار نيز استفاده مي شود. ترانسميتر فشار اين توانايي را دارد كه سطح مايعات موجود در مخزن را به طور دقيق اندازه گيري كند و به همين دليل اين دستگاه به عنوان يكي از بهترين و دقيق ترين تجهيزات ابزار دقيق شناخته مي شود.

علاوه بر اين ترانسميترهاي فشار قادر هستند كه در همه شرايط، تغييرات ناشي از فشار را اندازه گيري كنند. ترانسميتر فشار بعد از اندازه گيري فشار، تغييرات ناشي از فشار را به صورت يك عدد ديجيتالي در نمايشگر نشان مي دهد. بعضي از ترانسميترهاي فشار، به مواد پيزوالكتريك وابسته هستند و به همين دليل مي توانند نيروي مكانيكي را به راحتي تشخيص دهند. اين نوع از ترانسميترها مي توانند انرژي مكانيكي را به انرژي الكتريكي تبديل كنند.

 به طور كلي مي توان گفت بخشي از ترانسميتر فشار، فشار موجود را اندازه گيري مي كند و بخش ديگر اين دستگاه نتايج به دست آمده را انتقال مي دهد. استفاده از ترانسميتر فشار مزيت هاي زيادي داشته و تقريباً با همه محيط ها سازگار است. مهمترين مزيت ترانسميتر فشار اين است كه حتي به صورت مستغرق نيز مي توان از آن استفاده كرد. ترانسميتر فشار اين توانايي را دارد كه به طور مستقيم سطح فشار و همچنين فشار تفاضلي را اندازه گيري كند. با توجه به اين كه مواد پيزوالكتريك براي طراحي و ساخت ترانسميترهاي فشار مورد استفاده قرار مي گيرند، اين نتيجه به دست مي آيد كه اين مواد در برابر ميدان الكترومغناطيسي و ميدان تابشي مقاوت بالايي  دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.